Hoe één webinar honderden nieuwe zonnepaneelhouders oplevert

Hoe één webinar honderden nieuwe zonnepaneelhouders oplevert

Na een webinar over de zonnepanelenactie in Apeldoorn hebben al 500 mensen een offertebezoek aangevraagd. Het webinar, dat Coöperatie deA in juni organiseerdetrok veel publiekGertine Wilders deelt haar ervaringen met het organiseren van een webinar 

‘De opkomst van het webinar was echt niet te vergelijken met die op een gewone bewonersavond: veel hoger,’ zegt Gertine Wilders, communicatie-en marketingspecialist voor deA. Zij was één van de organisatoren van het webinar. Voorheen organiseerde deA meestal bewonersavonden voor dit soort acties, maar vanwege corona moest dat nu anders. Gertine: ‘De hele wereld webinart momenteel, dus we dachten: dat biedt vast kansen. Dat bleek ook wel.’  

De gemiddelde leeftijd van het publiek lag iets lager dan bij een bewonersavond en verreweg de meeste bezoekers waren nieuwe relaties voor deA. ‘We hadden binnen een paar weken honderden extra aanmeldingen voor onze nieuwsbrief,’ lacht Gertine. 

Wat zijn de voor- en nadelen van het organiseren van een webinar? 

‘Een webinar staat er niet zomaar. We hebben veel tijd gestoken in de voorbereiding: het uitdenken van de inhoud, het uitnodigen van het publiek, het maken van de presentatie en een paar keer repeteren. We hadden een presentator die aan een statafel interviews hield met mensen van de gemeente en beide installatiebedrijven; en iemand voor de technische bediening van het webinar.  En dan waren er nog drie moderatoren die vragen behandelden die tijdens het programma binnenkwamen.’ 

Waren er veel  vragen? 

‘Vanaf het moment dat de chat opende stond die roodgloeiend. Er was veel ruimte voor interactie. Ook van tevoren konden mensen al vragen stellen, die we tijdens het webinar en daarna op de website beantwoordden. Er is een andere dynamiek, die veel mensen als laagdrempelig ervaren. Je kunt gewoon vanaf de bank je vragen stellen. Aan het eind van het webinar zei 30% van de bezoekers in een poll dat ze meteen een installateurbezoek ging aanvragen.’ 

Wat houdt de zonnepanelenactie precies in? 

‘De huidige RRE-regeling gaf de mogelijkheid om Apeldoorn breed een collectieve inkoopactie van zonnepanelen te doen. De gemeente heeft ons ingeschakeld om dit te regelen voor de ene helft van Apeldoorn, het Regionaal Energieloket voor de andere helft. Wij hebben als coöperatie ervaring met de betrokken bedrijven en controleren steekproefsgewijs de kwaliteit. Dat is aantrekkelijk voor bewoners: lokale installateurs en goede zonnepanelen tegen een scherpe prijs, die na inschrijven binnen een paar weken op je dak liggen.’ 

Heb je tips voor andere organisaties die een webinar willen organiseren? 

‘Neem vooral de tijd om het goed te regelen met de techniek. Draai een proef met een paar kijkers, zodat je kunt zien of alles aan het webinar goed werkt. Maar deins niet terug voor het werk, want zoals je ziet kan het heel veel opleveren. Er zijn nu al 500 Apeldoorners voornemens panelen te kopen. We zijn heel benieuwd naar het aantal zonnepanelen dat we er straks in Apeldoorn bij hebben. Dan kunnen we ook pas echt bepalen hoeveel CO2 we met deze actie besparen.’ 

De zonnepanelenactie in Apeldoorn loopt nog tot eind augustus 2020. 

Bekijk de opname

Mooi om te zien dat je enthousiast bent over de Aanpak Energieconciërge! Tijdens de informatiesessie hebben we veel vragen beantwoord. Vul je gegevens in en je ontvangt de link naar de opname binnen een paar minuten in je mailbox.