“De nieuwe opleiding voor energiecoaches combineert online en a-synchroon leren met leren in een groep. Dat is nieuw, maar ook inhoudelijk is er echt een kwaliteitsstap gezet. Er is een doordachte learning journey of leerpad opgezet, wat betekent dat we zorgvuldig hebben bekeken welke kennis, attidude en vaardigheden je als deelnemer nodig hebt om een leerdoel te bereiken. We zijn gestart met het opstellen van een profiel van de energiecoach: wat moet en goede energiecoach nou precies weten en kunnen? Vervolgens hebben we bedacht hoe iedereen in zijn eigen tempo en op zijn eigen manier dat basisniveau kan verwerven.
Actief leren en ervaringen uitwisselen
De training is ook didactisch op de schop genomen: er is meer aandacht voor actieve kennisverwerving en verwerking daarvan, minder nadruk op puur technische aspecten. De nieuwe opzet stimuleert een actieve leerhouding. Leren gaat beter als er interactie is. Daarom werkt het ook goed om met een groep samen bezig te zijn met herkenbare vraagstukken. De online leeromgeving is ook een kennis- en communicatieplatform: dialoog en vragen stellen is goed voor de kennisverwerking. Er is ook ruimte in de opleiding voor de training van communicatieve vaardigheden en het uitwisselen van ervaringen.
Aantrekkelijke leerstof
In de nieuwe opzet is er meer kennis te halen voor de deelnemers, want de leeromgeving is veel rijker geworden met presentaties en filmpjes. Er kon daarbij veel gebruikt gemaakt worden van opnamens van Zoom-sessies. We hebben geconstateerd dat sommige dingen beter overdraagbaar zijn met behulp van beeldend materiaal dan via tekst, dus zo is er ook veel aangepast. Het materiaal is aantrekkelijk en daarmee drempelverlagend. Het zorgt ervoor dat meer mensen de opleiding volledig zullen doorlopen. En de ingevoerde certificering gaat er voor zorgen dat je de maatschappelijke waarde ook formeel kunt aantonen.”