Leerdoelen
- Na deze training kan je huurders motiveren en in een gesprek begeleiden bij het verlagen van hun energierekening. Dit kunnen huurders zijn die bij de minima horen of betalingsproblemen hebben, maar dat hoeft niet. Je kan goed inspelen op het kennisniveau en de wensen en situatie van de bewoner en gaat samen met hen aan de slag om besparingsmogelijkheden te vinden. Je helpt ze om die mogelijkheden om te zetten naar actie en nieuwe gewoontes.
- Je weet hoe je een gesprek opbouwt, kunt bezwaren en belemmeringen herkennen en op basis daarvan maatregelen en gedragsaanpassingen voorleggen.
- Je kunt in het huis mogelijke problemen en oplossingen herkennen, bijvoorbeeld over ventilatie, verwarmingsinstellingen, gedrag en kleine maatregelen.
- Je kunt een energierekening lezen, duiden en daarover uitleg geven aan de bewoner. Je weet welke maatregelen je daaraan kan koppelen.
Wat ga je doen en wat krijg je?
- Toegang tot de leeromgeving voor de zelfstudie, ook na de training. Hierop vind je informatie, uitleg, filmpjes, links.
- Online startbijeenkomst met coördinatoren en energiecoaches.
- 2 groepsbijeenkomsten om te leren over en oefenen met verschillende gesprekssituaties.
- Checklists / factsheets om je gesprekken voor te bereiden en als geheugensteuntjes
- Een checklist voor de woningcorporatie en eventuele andere partijen (zoals gemeente, energiecoöperatie).
- Eindtoets en certificaat
Voor woningcorporaties
- We bieden woningcorporaties een aanvullende optie: we kunnen handleidingen of instructies voor bewoners maken over het gebruik van (nieuwe) installaties. Bij een besloten training kunnen we daar eventueel ook een extra sessie met de energiecoaches voor inplannen, zodat de coaches ook leren hoe ze de bewoners hierin kunnen instrueren. Door goed gebruik van installaties wordt vaker de beloofde energiebesparing gerealiseerd, meer comfort gerealiseerd. Je kunt er klachten en vragen mee voorkomen.