“Energie is niet sexy, dus je moet iets verzinnen om mensen een stap te laten zetten. De grote succesfactor van Hoom is, denk ik, het concept van de trusted advisor. Mensen zijn op zoek naar een vertrouwde, onafhankelijke adviseur. Dat heeft Hoom goed begrepen.
Ook het klantvolgsysteem is belangrijk. Dankzij het concept van de bewonersreis en een goed ingerichte Hoom-backoffice zijn we veel beter in staat om bewoners van A tot Z te helpen. Vroeger was je al blij als je mensen bewust maakte. Nu kunnen we ze bij de hand nemen en het hele proces van bewustwording tot advies tot uitvoering met ze doorlopen, zelfs als dat anderhalf jaar duurt.
Reizend circus
De gestandaardiseerde wijkaanpak van Hoom die we hanteerden in Geldermalsen – 2 huizen doorlichten en dan in de wijk aan de slag – ligt aan de basis van het regionaal loket. Die aanpak was interessant genoeg om ook aan andere gemeenten aan te bieden. Het werd als snel een regio-brede campagne; we stonden op elke braderie! Inmiddels biedt het regionale energieloket aan acht lokale loketten in Rivierenland een basisdienstverlening, maar ook een ‘reizend circus’, de duurzame woonkeet en allerlei hulp bij actieve campagnes, wijkaanpakken en buurtwarmtesafari’s.
Diensten van Hoom
Het energieloket heeft het onderwerp woningverduurzaming echt op de kaart gezet. Er is een brede onderstroom ontstaan van actieve vrijwilligers en lokale energiecoöperaties. We bereiken inmiddels 25% van alle koopwoningeigenaren in onze gemeenten en leiden 25 tot 30 energiecoaches per jaar op bij Hoom. Er zijn 30 of 40 coöperatieve loketten actief in heel Nederland die diensten van Hoom afnemen en elkaar opzoeken voor uitwisseling van kennis en inspiratie. Met de maatschappelijke opgave die nog voor ons ligt hebben we die samenwerking hard nodig.”