Professionele en klantgerichte Hoom-aanpak

“De Hoom-aanpak, met het idee van de klantreis, sluit aan bij onze ideeën over hoe je bewoners professioneel ondersteunt bij verduurzamen. We hebben een goede frontoffice die mailtjes ontvangt en telefoontjes aanneemt en meteen vragen op energiegebied kan beantwoorden. Ze beoordelen samen met de bewoner of er een adviseur langs moet komen. Niemand gaat weg zonder óf een afspraak óf een advies. Ook de nazorg is heel gestructureerd: bewoners worden 3 keer gebeld: vlak na het advies om te kijken of ze nog vragen hebben; na 6 weken om te checken of ze daadwerkelijk maatregelen gaan treffen en nog eens na 6 maanden om te informeren of ze nog meer van plan zijn.

Hoge eisen aan professionaliteit
Je adviezen moeten wel goed zijn, dus we stellen best wat eisen aan onze energieadviseurs: al onze 12 adviseurs, inclusief de frontoffice-medewerkers hebben de basisopleiding van Hoom doorlopen en mogen alle verdiepingstrainingen volgen die ze willen. Voor de beginnende adviseurs hebben we een meester-gezelsysteem, wat inhoudt dat je 2 keer meegaat met een ervaren adviseur, die vervolgens ook 2 keer met jou meegaat. 1 op de 10 rapporten die je als adviseur uitbrengt wordt meegelezen (het vierogenprincipe) en je doet 4 keer per jaar mee aan intervisie, waar onder begeleiding casuïstiek wordt besproken.

Onmisbare back office
Dit hele kwaliteitssysteem hebben we samen met Hoom opgezet. Je kunt het alleen goed aanpakken met een backofficesysteem, dus we gebruiken Econobis voor het organiseren van de financiën en het klantvolgsysteem. Er wordt behalve bij de korte telefonische adviezen structureel gewerkt met het Hoomdossier, zodat klanten straks beter inzicht hebben in de stappen die ze nog kunnen zetten en wat dat ze oplevert.

Prettig werken met Hoom
Hoom levert ons deskundigheid en opleidingsmogelijkheden, maar het is ook gewoon prettig samenwerken: het zijn heel betrokken mensen, je komt echt in een warm bad terecht. De gemeente ziet Hoom ook als essentieel in dit hele project. Het resultaat van onze aanpak mag er zijn: we zijn gestart in 2020 en vóór april 2021 hadden we al 250 mensen bereikt. Tot april 2022 willen we minimaal 750 adviezen uitbrengen. Ik heb er wel vertrouwen in dat dat gaat lukken.”

  • Naam:
    John Kwaks
  • Functie:
    projectleider Tilburg, medewerker van het eerste uur
  • Eigen energietransitie:
    dakisolatie en deels dubbel glas, LED-verlichting en met IR-panelen verwarmde werkplek.
Bij Hoom heb je te maken met heel betrokken mensen; dat is fijn werken

John Kwaks- Developer

  • Interview + uitwerking:
    Tjitske Veldkamp

Bekijk de opname

Mooi om te zien dat je enthousiast bent over de Aanpak Energieconciërge! Tijdens de informatiesessie hebben we veel vragen beantwoord. Vul je gegevens in en je ontvangt de link naar de opname binnen een paar minuten in je mailbox.