De energieconciërge is een klusjesman- of vrouw die kleine energiebesparende maatregelen helpt uitvoeren bij mensen thuis en meteen tips meegeeft over gedrag. Een krachtige combinatie in een bewezen aanpak
- Voor huurders én woningeigenaren.
- Voor een gerichtere inzet van vouchers.
- Items uit een energiebespaarbox worden ook echt gebruikt.
- Hulp in huis maakt het besluit om kleine maatregelen aan te brengen makkelijker.
- Persoonlijk contact én de mogelijkheid om met bewoners in contact te blijven.
- Geschikt voor het actief benaderen van groepen mensen in een buurt, wijk, gemeente.
- Betaalbaar succes door de inzet van goed getrainde mensen, ook mensen die aansluiting zoeken op de arbeidsmarkt.
Hoe werkt het?
- Je krijgt toegang tot een plan van aanpak “Aanpak energieconciërge”(in 8 tot 12 weken operationeel).
- Lokaal worden de energieconciërges (en afsprakenmakers) geworven en aangestuurd.
- Hoom verzorgt een opleiding van de energieconciërges waarin ze worden voorbereid om de gesprekken op een goede manier en met vertrouwen te voeren, en met aandacht voor de uitvoering van de 7 meest voorkomende klussen (zoals het aanbrengen van radiatorfolie en tochtstrippen, het ontluchten van radiatoren, of het wisselen naar Ledlampen).
- Bewoners kunnen de energieconciërge aanvragen via de lokale website of via de afsprakenmaker die per wijk langs de deuren gaat. De afsprakenmaker laat een flyer achter met informatie en bevestiging van de gemaakte afspraak.
- De huisbezoeken vinden plaats in duo’s of alleen, de aanpak is ook geschikt voor online afspraken. De energieconciërge wordt ingepland voor een van tevoren opgegeven klus. Daarnaast bespreekt de energieconciërge andere manieren om energie te besparen. Zo worden woningeigenaren bijvoorbeeld gewezen op de mogelijkheid om een afspraak met een energiecoach te maken. De energieconciërge overhandigt de bewoner een folder met de belangrijkste tips en andere mogelijkheden om energie te besparen. Bewoners die niet thuis zijn voor een afspraak, krijgen een “niet-thuis” kaartje in de bus. Hoom levert templates voor folders en alle communicatiemiddelen, die aan eigen huisstijl aangepast kunnen worden.
- De energieconciërge kan ook online helpen, zodat de bewoner de klus zelf kan uitvoeren. Hoom heeft voor de verschillende klussen instructiefilmpjes die op een (afgeschermde) webpagina op de lokale website geplaats kunnen worden. In een online gesprek van 45 minuten wijst de energieconciërge de bewoner op de instructiefilmpjes en helpt de bewoner met vragen en andere tips. De kluswijzers zijn ook digitaal beschikbaar.
- De aanmeldingen worden lokaal geregistreerd. Hieruit kunnen het aantal deelnemers en de verschillende klussen t.b.v. van de RRE-W verantwoording worden gehaald. Indien gewenst kan Hoom het backoffice-systeem inrichten.
Waarom Hoom?
- Ervaring met deze aanpak
- Klusinstructies en communicatiemiddelen zijn al ontwikkeld, en zijn met eigen huisstijl en logo’s te gebruiken.
- Hoom is dé opleider in Nederland van energiecoaches, en veel ervaring in ondersteuning van bottom-up energiebesparingsaanpak.
Interesse?
Bel een van de Adviseurs Lokale Energie of mail naar info@hoom.nl.